

MOJA VÍZIA
Do desiatich rokov premeníme odpadové hospodárstvo z nákladného problému na prosperujúci sektor, ktorý šetrí verejné financie, tvorí energiu a vracia cenné suroviny do obehu. Aktuálna miera skládkovania bude minulosťou, nahradia ju moderné technológie a efektívna recyklácia.
Súčasný stav
Slovensko v odpadovej politike zaspalo. Produkcia odpadu prirodzene rastie, čím sa máme lepšie, tým produkujeme viac odpadu. Kým v roku 2021 sme vytvorili 2,7 milióna ton komunálneho odpadu, v roku 2035 to bude podľa odhadov až 3,1 milióna ton. Hoci miera skládkovania za desať rokov klesla zo 75 percent na súčasných 41 percent, objem skládkovaného odpadu neklesá. Na skládkach každoročne skončí viac ako milión ton odpadu.
Plán
Ako dosiahneme víziu?
01
Koniec éry zakopávania využiteľného odpadu na skládkach
Riešenie: Okamžite zavedieme roky odkladanú povinnú mechanicko-biologickú úpravu odpadu pred jeho uložením na skládku, ako to vyžaduje EÚ. Zároveň pripravíme štátom regulovanú stratégiu výstavby nových zariadení na energetické využitie odpadu a transformáciu vybraných štátnych teplární na možnosť využitia alternatívnych palív z odpadu. Tieto moderné a bezpečné zariadenia, aké už dnes úspešne fungujú v Bratislave a Košiciach a inde vo svete premenia nerecyklovateľný odpad na teplo a elektrickú energiu pre tisíce domácností. Recyklácia a ZEVO sa navzájom potrebujú. Ich rozvojom môžeme nahradiť až 8 % dodávok ruského plynu.
02
Spravodlivý, lacnejší a funkčný zber kuchynského odpadu
Riešenie: Po zavedení povinnosti mechanicko-biologickej úpravy odpadov zrušíme celoplošnú a rigidnú reguláciu zberu bioodpadu. Duálny režim spracovania biologicky rozložiteľného odpadu je pre Slovensko príliš drahý luxus. Samosprávam dáme voľnosť zvoliť si systém podľa svojich potrieb a možností koncových zariadení. Naším cieľom je deregulácia podmienok zberu a zohľadnenie regionálnych vplyvov, čím sa výrazne znížia poplatky pre občanov a zabezpečí sa, že vyzbieraný materiál bude skutočne zhodnotený.
03
Podpora skutočnej recyklácie a zavedenie poriadku
Riešenie: Plne sprevádzkujeme a dáme právnu váhu informačnému systému ISOH v podobe zavedenia krížových kontrol, presnej identifikácie kapacít na spracovanie nielej komunálneho, ale aj priemyselného a nebezpečného odpadu. Zavedieme detailnú kontrolu tokov odpadov bez duplicít, nepresností pri vykazovaní nakladania s odpadom ako aj nadhodnocovaním miery recyklácie využitím napr. priemyselných potvrdeniek. Zavedieme prísnejšiu kontrolu systému rozšírenej zodpovednosti výrobcov (RZV) a zameriame sa na podporu budovania recyklačných kapacít tam, kde nám kriticky chýbajú. Nielen pri textile, kde je potenciál zberu až 60 000 ton ročne, ale aj pri automobilovom priemysle, pre ktorý sa s každým rokom rastúcej produkcie aút situácia v odpadovom sektore zhoršuje a vývoz odpadov do zahraničia narastá.

Je to spôsobené tým, že produkcia odpadu rastie a aj keď triedime a recyklujeme viac, množstvo odpadu na skládkach nám zásadne neklesá.
Zatiaľ čo miera recyklácie stagnuje okolo 49 %, energeticky zhodnotíme len úbohých 9 % odpadu. Zároveň štát zaviedol preregulovaný zber kuchynského odpadu, ktorý v mnohých prípadoch nedáva ani ekonomickú a ani ekologickú logiku. Priemerná cena za jednu tonu vyzbieraného a spracovaného KBO (kuchynského biologického odpadu) je až na úrovni 342 eur.
Len pre porovnanie, priemerná cena za zber a spracovanie jednej tony zmesového komunálneho odpadu je v súčasnosti na úrovni 65 – 75 eur. Draho vyzbieraný kuchynský bioodpad nekončí v bioplynovej stanici alebo v kompostárni, ale na skládkach.
Čo mám ešte v pláne

1. pilier



